Apabila
bentuknya yang asal adalah sedemikian, maka jelas bahawa deria rasa pada setiap
bahagian adalah berbeza. Ini dikuatkan dari fakta bahawa di luar dinding lubang
faraj ini terdapat urat-urat yang berfungsi sebagai perasa dan pengalir darah,
banyak dan halus-halus. Jika rangsangan tertumpu kepada satu bahagian, maka
rasanya akan berlainan kerana urat perasa yang mendapat signalnya adalah
berbeza kedudukannya. Empat otot yang berbeza mengawal dinding ini, membuatkan
ia bisa menjauhi (mengembang) apabila dalam keadaan ghairah.Di dalam ilustrasi sebelah
kanan, lubang faraj adalah di dalam keadaan ghairah, dimana kesemua dinding-
dinding yang tadinya rapat bertemu sekarang berjauhan, sebagai persediaan
menerima kemasukan zakar. Urat-urat perasa empat bahagian ini akan tetap merasai
rangsangan secara berbeza. Jika zakar itu ditusukan ke bahagian kiri, maka
urat-urat perasa bahagian itulah yang akan mendapat lebih signal kerana
rangsangan yang optima, dan membawa signal ke otak dengan keadaan kejadiannya, lantas
otak mentakrifkan rangsangan itu sebagai rasa tersendiri yang nikmat. Jika
rangsangan berlaku seimbang, maka semua urat perasa merasainya serentak, dan
rasa kenikmatan juga berbeza. Itu adalah makam yang tengah dan melengkapkan
konsep makam Yang Lima. Maka logika Makam Yang Lima terletak pada deria
sentuhan yang ada pada empat bahagian berbeza dinding faraj, apabila rangsangan
berlaku pada satu bahagian di satu masa, dan perbezaan rasa yang berlaku jika
kesemua deria ini merasai rangsangan sekaligus, tetapi pada kali ini rangsangan
adalah teragih dan bukan optima sepertimana rangsangan tumpuan ke satu-satu
bahagian dinding.
No comments:
Post a Comment