Wednesday, February 13, 2013

Asal Usul Kejadian Manusia




Manusia dijadikan berpasangan lelaki dan perempuan untuk kenal mengenal dan berkasih sayang lantas berkembang biak. Kejadian lelaki dan perempuan adalah sedikit berbeza dari sudut fizikalnya serta juga kemampuannya. Lelaki itu dijadikan untuk menjadi ketua kepada keluarganya dan dialah yang memimpin isterinya. Dijadikan tubuh lelaki dan wanita itu dengan fungsi yang tersendiri dan khusus.

Dari segi kelaminnya, wanita itu dijadikan lengkap dengan rahim bagi mengandungkan janin, janin terbentuk hasil dari tumpahnya nutfah ke dalam rahim menerusi hubungan kelamin. Hubungan kelamin ialah khusus dilakukan menerusi zakar dan faraj. Maka zakar itu, tempat yang menjadi pakaiannya ialah di faraj, bukan di dubur isteri. Sekiranya insan melanggar fitrah ini, maka layaklah dia menemui kehancuran sebagaimana matinya manusia akibat hilangnya daya ketahanan melawan penyakit (AIDS).

Adalah penting bagi golongan muda menyedari tentang manusia dan fitrah kejadiannya, agar tidak menyimpang dari apa-apa yang telah dikhaskan untuk manusia itu menerusi apa yang ada ditubuhnya serta fungsi-fungsi yang sewajamya. Perlu juga diingat bahawa setiap sesuatu ada pasangannya, penyakit ada ubatnya, berbuat baiklah dalam semua keadaan, hatta dalam hal jima'. Nafsu itu boleh membawa kehancuran jika tidak dibendung oleh akal yang ingat kepada Allah.
 




Newbold telah membuat kajian tentang perkara ini, beliau pula menyatakan bahawa menurut masyarakat Melayu "Dengan anasir inilah berkaitnya empat rasa, iaitu jiwa atau roh dengan udara, cinta dengan api, syahwat dengan tanah dan kebijaksanaan fikiran dengan air". Ilmu tentang empat anasir ini menjadi asas kepada praktik ilmu Tabib Melayu. Di dalam kitab Tib Ubat dinyatakan juga perkara yang serupa, empat anasir itu dikatakan mempunyai tabiatnya pula iaitu sejuk (udara), haba (api), kering (tanah) dan basah (air). Dari segi itu pula dipecahkan bahawa terdapat 9 jenis tabiat manusia, pertama; tabiat yang seimbang, atau satu campuran "kualiti" yang sempurna, kemudian empat tabiat yang tidak seimbang tetapi mudah caranya iaitu panas, sejuk, kering dan basah. Dari sini berkembanglah ilmu tabib, yang disasarkan ubatnya dari punca-punca penyakit bersebab dari empat anasir.

Pengajaran tentang perkara tersebut berkait pula dengan sifat manusia, dikaitkan panas dan kering itu dengan sifat bersegera. Sifat bercita-cita dan "ada angin" itu dengan panas serta basah. Sifat muram dan rendah diri itu dengan dingin serta kering dan sifat lambat dalam kerja atau merasa atau dalam menunjukkan emosi dan keinginan itu dengan sejuk dan basah.

No comments:

Post a Comment